Gyerekkritikusokat keres a Scolar Kiadó
2018-02-11
Lányok csöndje
2018-02-16

Prada – Az ördög és a szenteltvíz

 

“Mi a divat? Pillanatkép magadról. Amilyennek mutatni akarod magad, még mielőtt kinyitnád a szád, vagy bármit is tennél. (Miuccia Prada)

Akik olvasták Tibor Michaels, a Milánóban élő televíziós rendező Divatkirályok közelről című előző könyvét, tudják, ő nem pletykákat jegyez le, hanem kivételes alapossággal, figyelemmel, és szeretettel mutatja meg a világ e meghatározó iparágának legizgalmasabb alakjait. Az új kötetében a Prada család és divatház történetéről olvashatunk, és ez a könyv legalább annyira szól a divatról, az üzletről, a sikerről, mint egy tehetséges, ambiciózus nő és egy kiváló ötletekkel bíró, nagyra törő terveket dédelgető férfi találkozásáról, harcokkal teli, ám de hihetetlenül eredményeket hozó kapcsolatáról. A podcastból (fenn) egyebek mellett kiderül, mit ír Tibor Michaels  Miuccia Prada indulásáról, arról, hogyan képes a divat nagyasszonya megtartani egyedi, minden mástól különböző stílusát a mai napig, és hogy hol tart ma üzletileg a Prada… 

…a könyv készülésének kulisszatitkairól pedig itt kérdezem a szerzőt:

Ha Pradát viselek bárhol a nagyvilágon, akkor mit üzenek magamról, milyen kép alakul ki rólam?

TM – Azt, hogy egy sikeres ember vagyok és ennek a sikernek eléggé tudatában is vagyok. Nem mondanám, hogy nagyon ösztönös és vidám, elengedett vagy felszabadult lennék, inkább olyan cool, hűvös stílust képviselek. Jómódú vagyok és szeretem élvezni az életet, de csak módjával, jól meggondolt, különleges helyzetekben.

– Találkozott-e Miuccia Pradaval és a férjével? Mennyire volt könnyű dolga a könyv írásakor?

Tibor Michaels

TM – Borzasztó nehéz munka volt, mert megközelíteni őket, az olyan, mint felmászni egy hegytetőre. Nagyon magas, fúj a szél és hideg van, kapaszkodni kell a sziklákba, és az ember visszacsúszik, aztán újra nekirugaszkodik… Miuccia Prada ma már 60 és 70 év közötti hölgy, viszont nem takarja el magát, a karja fedetlenül volt, még ha januárban is találkoztam vele utoljára. Úgy öltözik, ahogyan éppen tetszik neki, ő azt mondja, “kérem szépen, én nem fogok hosszút hordani, a hosszú az öregít”.  Megvan a magához való sajátos fellépése, és amit hord, az tényleg nagyon jól néz ki rajta. Egyébként pedig hajlamos arra, hogy az interjúkban általánosságokat mondjon, inkább a sajtótájékoztatókra tartogatja az igazán eredeti kijelentéseit. Például, amikor azt mondta: “A férjem azzal vádol, hogy egyre fiatalabbak a modelljeim, hogy seregnyi fiatal srác tolong körülöttem. Ez persze így van, de a divat fejlődését követve magam is fejlődöm, megújulok, ezért csakugyan jobban vonzódom a fiatalokhoz. Hát mondják, el tudnának képzelni egy érettebb férfit, mondjuk egy George Clooneyt ezekben a bokáig érő csőnadrágokban kacsázni?” Szóval a sajtótájékoztatókon mindig bedob valami személyeset, figyelemfelkeltőt, de a beszélgetésekkor visszafogottabb.

Miuccia Prada és Patrizio Bertelli

– Patrizio Bertelliről, Miuccia férjéről azt olvasni a könyvében, hogy meglehetősen határozott fellépésű, kemény ember…

– Tényleg egy eléggé nyers és egyéni stílusú ember, nem lehetne azt mondani, hogy egy ideális modern vállalatvezető, mert nemigen hisz a cégen belüli demokráciában. Hirtelen haragú, harapós egyéniség, aki inkább szereti feszültségben tartani a beosztottait és a munkatársait, mintsem lelkesítené vagy pozitív módon próbálna eredményeket kihozni belőlük. De az kétségtelen, hogy remek ötletei vannak, nagy formátumú üzletember. Az utóbbi négy-öt évben ő inkább Toszkánában követi a munkát, a nagy gyártó részlegeknél, míg Milánóban inkább a stilisztikai részleg van, a tervező egységek, a szín egységek, a próbavarrónők termei.

A Prada – Az ördög és szenteltvíz című könyvből kiderül, “Patrizio Bertelli hogyan bírta rá bírta rá jómódú, kissé sznob, de kellően baloldali, és meggyőződéses feminista feleségét, hogy a nap húsz óráját a divatnak szentelje.” És miután ma már mindenki összekapcsolja a Prada nevét egy hollywoodi kasszasikerrel, igazán izgalmas kérdés, hogyan fogadta Miuccia Az ördög Pradát visel című film elkészítésének tervét:

Részlet a könyvből:

“Egy jéghideg pillantás, egy kellemetlen, karcos-hűvös hang: „Van valami életbevágó oka annak, hogy még mindig nincs itt a kávém? Meghalt az a lány, vagy történt valami?” Meryl Streep gúnyosan ördögi figuráját bizony nehéz el-
felejteni. Ha más nem maradt is meg valakiben a filmből, a rémálomszerű főnökasszony és a jól sikerült plakát igen.
2006. június 19-én az összes bennfentes ott volt a New York-i bemutatón. Csak ketten hiányoztak, igaz, hogy talán
a legfontosabbak: Anna Wintour (a Vouge nagyhatalmú szerkesztője, akiről vélhetően Miranda karakterét mintázátk – szerk.) és Miuccia Prada. Ők, noha nevüket és figurájukat adták Az ördög Pradát visel filmhez, kicsit óvatosan, visszahúzódva fogadták a forgatásról szóló híreket, és ez később sem változott, amikor már nagyban cikkeztek az újságok a munkálatok alatt álló, látványosnak ígérkező új hollywoodi produkcióról. Nem tudták eldönteni, hogy mit jelentsen ez a história, jót vagy rosszat. Addig-addig gondolkoztak, míg közben elkészült a játék-
film, és bemutatták. Óriási siker lett. Meryl Streepnek körül-belül húsz-harminc jelölést hozott a földkerekség legkülönbözőbb díjaira, és a többi színész is szép sikert aratott…

Maga a milánói divatház vagy a név fogalma, hatása ugyan a háttérben maradt, azért mégis áthatotta a film egész alaphangulatát. Egyetlenegy alkalommal jut csak vezető szerephez, amikor a rettegett főszerkesztő, Miranda Priestly első alkalommal lép a színre. Az elegáns retikül, amit pajzsként tart maga elé, amíg végigvonul a folyosón, s amit lecsap az asztalra, pont a kamera elé, egy Prada sikerdarab. S a választás nem volt véletlen, hiszen a film egy olyan kulisszák mögötti világba enged bepillantást, ahol minden a részleteken, a nüanszokon múlik. A stiliszták, a művészeti vezetők, a grafikusok, a dekoratőrök, vagyis a divatot hivatásukká választó fazonok világába. Ahol egy „kék szín” egy több száz oldalas lexikont nyit fel a fogalom fontosnál fontosabb árnyalatairól…

A legenda úgy tartja számon, hogy valamikor később, mikor együtt ültek egy étterem asztalánál, Miuccia Prada áthajolt és megveregette Anna Wintour kezét: „Azt hiszem, a végén valami jó fog kisülni ebből a filmhistóriából” – mondta mosolyogva…”

      

Fotók: https://www.facebook.com/tibormichaels/

http://www.thisismoney.co.uk/money/news/article-2774146/Prada-founders-Miuccia-Pranda-Patrizio-Bertelli-probed-possible-tax-evasion.html

http://www.bluemaize.net/mens-accessories/prada-men

Product Placement: The Devil Wears Prada